7 mei 2007

Decennium

SUMit bestaat ruim 10 jaar. In de internetwereld is 10 jaar een eeuwigheid. Wat is het geheim van SUMit? Hoe heeft SUMit wèl de dot com crisis en alle hypes overleefd?

Het is mijn overtuiging dat het SUMit motto daar belangrijk is geweest:

Zaken doen moet voor herhaling vatbaar zijn.

Het klinkt simpel, maar het is voor mij een wereld van verschil. Geen snelle successen, niet alle hypes najagen, maar op een prettige manier zaken die zowel klant als ikzelf graag willen herhalen.

SUMit is klein begonnen, met een laptopje in de hooglanden van Sumatra. Nu, ruim tien jaar later, is SUMit een kleine multinational. In het afgelopen eerste kwartaal mocht SUMit al nieuwe klanten begroeten uit Australië en Polen. Welkom Royal Australian Navy en Cap Gemini Polen. Laat ook die zaken voor herhaling vatbaar zijn!

De SUMit organisatie is nog steeds klein. Kwalitatieve groei is voor mij belangrijker dan kwantiteit. Personele uitbreiding wil ik niet. Met Marieke erbij is SUMit me groot zat.

Systemen ontwikkelen lukt me al decennia, met m'n ervaring bij een luchtvaartmaatschappij als basis. Het waren meer de menselijke aspecten, management, sales en marketing, psychologisch inzicht, die voor mij in het begin moeilijk waren. Daarvoor ben ik een grote schare aan adviseurs dankbaar, allerlei mensen die me de afgelopen jaren veel raad en advies hebben gegeven. Enkele daarvan wil ik graag met name noemen.

Henk & Hannie Nootenboom

M'n ouders zijn de vaste adviseurs, al vanaf het eerste uur. Zij hebben de start meegemaakt, in m'n ene nette overhemd langs potentiële klanten.

In het afgelopen decennium hebben zij talloze concept offertes becommentarieerd.

Ruud Anspach

M'n sparring partner voor alle zaken die mij te moeilijk zijn.

Bijvoorbeeld: marketing & sales technieken, zakelijk advies, juridisch ingewikkelde zaken en de beste benadering van verschillende soorten klanten.

Tan Boon Chin

Bier en koffie, dat zijn de twee vaste elementen in elke sessie met Tan Boon Chin te Kuala Lumpur.

Boon Chin adviseert me over allerlei management issues, strategische beslissingen, usability vraagstukken. Hij is bovendien een uitstekende Engelstalige editor.

Michiel Scager & Mark van Dijk

Tijdens talloze triodische bijbier sessies hebben deze twee heren mij rijkelijk van allerlei advies voorzien zoals psychologisch effect van prijsstelling, GUI design discussies en veel sociale inzichten.

De heer Scager heeft mij het Tolle's boek De kracht van het Nu aangeraden, een boekwerkje dat richtingbepalend voor me is.

Antoinette Coetzee

Antoinette heeft mij veel advies gegeven op persoonlijk vlak, me inzicht gegeven in m'n eigen kracht als INFP.

Zij heeft me boeken geadviseerd als Emotional Intelligence en The Four Agreements. Baie dankie en groete vir alle in die Kaap!

Laurella Asselman

Oud KLM collega, voorloper op gebied van GUI ontwerpen, begin jaren 90 al mede enthousiasteling over de voordelen van papieren prototypes.

En... naamgever van SUMit. Zonder Laurella was SUMit geen SUMit.

En ja, er zijn nog veel meer mensen die me geholpen hebben. Ook die wil ik bedanken, zonder ze allemaal bij naam te noemen.

Tot de volgende noot,
Henk Jan Nootenboom